Paulo Mendes da Rocha / Royal Gold Medal’17

No Dia Mundial da Arquitetura, 03 de outubro, tempo de falar de um nome maior da nobre disciplina, premiado com um dos mais altos prémios: Paulo Mendes da Rocha, RIBA Royal Gold Medal 2017.

O Royal Institute of British Architects (RIBA) fez anunciar que Paulo Mendes da Rocha, um dos maiores nomes da arquitetura brasileira, seria galardoado com a Royal Gold Medal 2017; medalha a ser entregue nos inícios do ano.


© MuBE, por Nelson Kon

Atribuída em reconhecimento pelo trabalho de uma vida inteira, a Royal Gold Medal – com a aprovação da Rainha Isabel II – é dada a uma pessoa ou grupo de pessoas que tiveram uma influência significativa, “directa ou indirectamente, no avanço da arquitetura“. Atribuída desde 1848, na lista de nomes já medalhados encontramos Zaha Hadid (2016), Frank Gehry (2000), Norman Foster (1983), Frank Lloyd Wright (1941) e Sir George Gilbert Scott (1859), entre outros; Oscar Niemeyer (1998) era o único brasileiro, até à data, a ter recebido esta honra.

Nascido em Vitória, Brasil, em 1928, Paulo Mendes da Rocha ganhou o reconhecimento internacional pela sua contribuição significativa e incontornável para a disciplina da arquitetura. Vários e notáveis edifícios culturais de Mendes da Rocha, construídos na sua linha particular do Brutalismo Brasileiro, com estruturas de betão a nu, são inevitavelmente pilares na transformação da cidade de São Paulo. Em 1957, Paulo Mendes da Rocha completou o seu primeiro edifício célebre, o Clube Atlético de São Paulo, a que se segue um grande número de novos edifícios públicos da cidade, incluindo a Capela de São Pedro (1987), o Museu Brasileiro da Escultura MuBE (1988), Praça do Patriarca (1992- 2002), a Pinacoteca do Estado (1993) e do Centro Cultural FIESP (1997). Fora de São Paulo, edifícios notáveis incluem o Estádio de Futebol Serra Dourada, em Goiânia (1973), Capela da Senhora da Conceição, no Recife (2006) e Cais das Artes, em Vitória (2008).


© Clube Atlético Paulistano, PMDR.

Apesar do seu renome a nível internacional, Mendes da Rocha apenas teve a oportunidade de experimentar o seu trabalho fora do Brasil algumas vezes, como com o Pavilhão do Brasil na Expo ’70 (Osaka, Japão) e Museu Nacional dos Coches de Portugal (Lisboa, 2015).

Falando sobre o prémio, Presidente do RIBA e Presidente do Comité de Seleção, Jane Duncan disse: “Paulo Mendes da Rocha’s work is highly unusual in comparison to the majority of the world’s most celebrated architects. He is an architect with an incredible international reputation, yet almost all his masterpieces are built exclusively in his home country. Revolutionary and transformative, Mendes da Rocha’s work typifies the architecture of 1950s Brazil – raw, chunky and beautifully ‘brutal’ concrete.
Paulo Mendes da Rocha is a world-class architect and a true living legend; I am delighted he will be presented with the Royal Gold Medal, one of the world’s most important honours for architecture.


© Pinacoteca do Estado, por Nelson Kon.

O arquiteto responde ao prémio com as palavras: “Depois de tantos anos de trabalho, é uma imensa alegria receber este reconhecimento do Royal Institute of British Architects pela contribuição que o trabalho de uma vida e suas experiências têm dado ao progresso da arquitetura e da sociedade. Gostaria de enviar os meus mais sinceros cumprimentos a todos aqueles que partilham a minha paixão, em particular aos arquitetos britânicos, e compartilhar este momento com todos os arquitetos e engenheiros que têm colaborado em meus projetos.

Formado pela Universidade Presbeteriana Mackenzie – Faculdade de Arquitetura em 1954 (esta que foi a primeira Faculdade de Arquitetura do Estado de São Paulo) e construiu uma carreira a projetar casas, escolas, edifícios de apartamentos, museus, vários projetos urbanos, estações e equipamentos desportivos, mobiliário e cenários de teatro. Logo após sua licenciatura, em 1957, ganhou um concurso nacional para a construção de um ginásio – o Clube Atlético Paulistano. Este trabalho deu-lhe reconhecimento público e levou-o ao prémio principal na 6.ª Bienal de São Paulo, em 1961 – Grande Prémio Presidência da República. Em 1968, ganhou o concurso nacional para o Pavilhão Brasileiro na Expo Osaka’70.


©  Museu Nacional dos Coches de Portugal, por Arménio Teixeira

Entre vários prémios internacionais, recebeu o Prémio Mies van der Rohe (2000) com o projeto da Pinacoteca de São Paulo. Foi selecionado em 2000 para representar o Brasil na 7.ª Exposição Internacional de Arquitectura de La Biennale di Venezia. Recebeu o Prémio Pritzker de Arquitetura em 2006. No Brasil, foi duas vezes homenageado com o Ordem do Mérito Cultural, em 2004 e 2013. Recebeu, também, duas vezes o troféu APCA “Associação Paulista de Críticos de Arte”, em 2012 e 2015. Em 2016, foi premiado com o Leão de Ouro pelo conjunto da sua obra na Bienal de Arquitectura de Veneza e com o Prémio Internacional de Artes – Imperiale Praemium em honra do príncipe Takamatsu na categoria de arquitectura, no Japão.

Juntou-se ao mundo académico na década de 1960, quando foi convidado para lecionar na Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo. Foi lente na Universidade de São Paulo entre 1960-1969 e de 1980 até 1998; em 2010 recebeu o título de Professor Emérito. Ele foi presidente do Instituto de Arquitetos do Brasil, São Paulo, em 1972/1973 e 1986/1987. Além dos seus projetos de arquitetura e urbanismo, Mendes da Rocha desenhou igualmente peças de mobiliário: um exemplo é a cadeira ‘Paulistano”, publicado na revista New Móveis, Neue Möbel, Meubles Nouveaux, Verlag Gerd Hatje, Stuttgart de 1958.


© Centro Cultural FIESP, por Nelson Kon

De Universidades internacionais aceitou vários convites:
2001, o Professor ad honorem pela Facultad de Arquitectura, Universidad de la República del Uruguay.
2007 Doutor Honoris Causa pela Universidade Presbeteriana Mackenzie, São Paulo.
2009 Doutor Honoris Causa pela Universidade Nacional do Litoral, Santa Fe, Argentina.
2010 Professor Emérito pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo, USP.
2011 Doutor Honoris Causa pela Universidade de Arquitetura e Urbanismo “Ion Mincu”, Bucareste, Romênia.
2012 Doutor Honoris Causa para a distinção nas artes, ciência, cultura, direitos humanos, Universidad Nacional de Córdoba, Argentina.
2015 Doutor Honoris Causa pela Universidade de Lisboa.

Na edição, o seu trabalho tem diversas publicações, eis algumas:
Mendes da Rocha, Introducciones / Introduções, Josep Ma.Montaner, Editorial Gustavo Gili, Barcelona, 1996;
Paulo Mendes da Rocha, Cosak & Naify, 2000 e 2007;
Paulo Mendes da Rocha Bauten und Projekte, Annette Spiro, Verlag Niggli AG, Sulgen I Zürich, 2002; Paulo Mendes da Rocha, Hélio Piñon, Romano Guerra Editora, 1ª edição de 2002;
Paulo Mendes da Rocha Estrutura: o Êxito da forma, Denise Chini Solot;
Paulo Mendes da Rocha – Cinquenta Anos, Rizzoli, 2007;
Paulo Mendes da Rocha – Tutte le Opere, Daniele Pisani, con un saggio di Francesco Dal Co, Mondadori Electa S.p.A., Milano, 2013.


© Praça do Patriarca, por Nelson Kon

A Royal Gold Medal 2017 foi indicada e apoiada pelos arquitectos Neil Gillespie OBE e John McAslan CBE; seus comentários seguem. A nomeação de Paulo Mendes da Rocha foi apoiada pelos arquitetos Sir David Chipperfield CBE, John Tuomey e Yvonne Farrell. Abaixo seguem as palavras de Neil Gillespie e John McAslan que optamos por não traduzir, tal como acima no comentário de Jane Duncan.

Neil Gillespie sobre Paulo Mendes da Rocha: “Paulo Mendes Da Rocha has created a body of work, spanning six decades, that has consistency, resonance and strength. Indeed it could be argued in today’s culture which is blinded by celebrity and profit that his work is of even more significance and relevance.
His work has a courage and clarity that few can match. His structures are daring and joyous. His use of concrete bold and innovative. His plans at a building scale or at a city scale are generous and expansive. He is passionate about people and society and how his buildings might serve them. These remarkable qualities are present even in his earliest works. There is a quality to his work that renders it timeless.
For many he represents one of the last great figures in architecture whose work, while serving society, has a poetic dimension that delves deeply into our architectural discipline.


© Edifício Gaimbê, PMDR

John McAslan sobre Paulo Mendes da Rocha (um texto extenso, a ler por completo): “I’m pleased to have been invited to prepare the following citation in honour of the eminent Brazilian architect, Paulo Mendes da Rocha, the 2017 RIBA Royal Gold Medal winner. Paulo’s international stature, which has been considerable for decades, arises from a remarkable and sustained combination of architectural originality, social concern, and educational work.
‘All space must be attached to a value, to a human dimension,’ he said in 2004. ‘There is no private space. The only private space that you can imagine is the human mind.’ He has also said: ‘Every problem requires thinking, not ready-made solutions. You know that you don’t know, but there is urgency to do something. You have to discover the knowledge – that’s the whole point.’ That remark applies not only to the nature of architectural enquiry, but to the way Mendes da Rocha has approached teaching over the decades.
His potential greatness was immediately apparent in 1957 when, as an emerging architect, he designed and built his first major work, the Paulistano Athletic Club. The building immediately confirmed him as an original force among the international modernist avant garde, and established so-called Paulista Brutalism.
Though very different, his architecture projects have the same degree of powerful formal and structural presence as the works of masters such as Louis Kahn and Kenzo Tange. Whilst Mendes da Rocha’s architecture may seem to fit Robert Hughes’ definition of Modernism as ‘the shock of the new’, his structures are never designed to shock, but rather engage as directly as possible with ordinary people, ordinary lives, and ordinary settings.
The ideas that continue to produce his architecture are still internationally influential. When Mendes da Rocha was awarded the Pritzker Prize in 2006, the citation spoke of his mastery of the poetics of space. And this year, when he was selected for the Golden Lion for Lifetime Achievement at the Venice Biennale, the citation referred to the physical and stylistic timelessness of his buildings and the fact that his “astonishing consistency” was the product of “his ideological integrity and structural genius.” His 2016 citation as an Academician of the Royal Scottish Academy, also refers to these qualities, and whilst highlighting his influence on the post-WWII ground-breaking work in Scotland of Metzstein and MacMillan and others, brings the relevance of his work even closer to me.
A further and recent accolade for Paulo, is this year’s Praemium Imperiale Award by the Japan Art Association, for this lifetime contribution to architecture.
His architecture resists summary, but it very often counterpoises massive concrete formal elements with relatively delicate transition points of structure. This, in itself, is not uncommon. But the way da Rocha assembles the pieces in the geometry of his buildings remains unique; his engineering intelligence has always equalled his formal originality.
For example, his Brazilian Pavilion at Expo 70 in Japan was effectively balanced on a single point of terrain. At the gymnasium of the Paulistano Athletic Club, six concrete blades supported the thin, pre-stressed concrete circular roof; the blades anchored 12 cables which held up a central cap to the roof: a riveting combination of heavy elements and relatively delicate structural details that added something new to modernist architecture.
The same originality of form, and social connection, can be seen in his Brazilian public buildings in the 1970s and 80s, which included Estádio Serra Dourada and the Museum of Contemporary Art at the University of São Paulo in 1975; and the Forma Furniture showroom and the Saint Peter Chapel in 1987; the latter a concrete structure with two-storey glass facades, and a single concrete column anchoring the centre.
In the 1990s, in his Mies van der Rohe Award-winning scheme, Mendes da Rocha transformed Sao Paulo’s oldest fine arts museum, the neoclassical Pinacoteca do Estado, with internal bridges, a central canopy and an architectural language which magnificently retains, to this day, a freshness and quality of raw beauty and remains, in my view, one of his finest works.
Among his other important works are the Cais das Artes, Vitoria; the Brazilian Museum of Sculpture, Sao Paulo; and the dramatic canopy structure at the Patriarch Plaza, Sao Paulo. His domestic architecture – such as the Casa Mendes da Rocha, Casa Masetti, and Casa King – reflect the same explorations of strikingly clear compositions involving heavy structures and finer details.
Most recently, the scale and articulation of the 2015 National Coach Museum in Lisbon is continuing proof that the humane integrity and structural boldness of Mendes da Rocha’s approach to architecture is absolutely intact.
On a personal note, when I first met Paulo, with his family in Sao Paulo in 2012, I found him to be very clearly, deeply concerned with how architects can improve peoples’ lives and with an unfailing commitment to the art of architecture. He certainly did not consider himself as an heroic designer of iconic architectural objects, which makes this highly-engaging and modest innovator even more engaging and relevant today.
I would like to end my citation by quoting something da Rocha wrote in 2003: ‘Unlike many people who are afraid of poverty, I have always been attracted to it, to simple things, without knowing why. Not hardship, but the humility of simple things. I think everything superfluous is irritating. Everything that is not necessary becomes grotesque, especially in our time.’
In the increasingly closely bound worlds of architecture, consumerism and corporatism, the resonance of that remark has increased through time. Paulo Mendes da Rocha’s particular genius may have originated in the mid-1950s, but he unquestionably remains an architect – and specifically not a ‘starchitect’ – for our own times. This is surely the essential mark of his greatness.


© MuBE, por Nelson Kon

Assim celebramos o Dia Mundial da Arquitetura, na Mutante… Com o imenso nome da arquitetura e seu contínuo e merecido reconhecimento: Paulo Mendes da Rocha. •

+ RIBA
© Fotografia de destaque: Paulo Mendes da Rocha.

Partilhe com os amigos: